عواملی که بر قیمت گذاری یک محصول تاثیر دارند به شرح ذیل می باشند :
1- رقبا :
اینکه رقبای ما چه تاثیری بر مشتریان ما دارند و سیستم قیمت گذاری آنها به چه صورت است از موارد بسیار مهم در قیمت گذاری هستند .
2- دولت ها :
قوانین و مقرارتی و محدودیت هایی که دولتها بر قیمت گذاری تحمیل می نمایند .
3- هزینه ها :
در محاسبه هزینه ها می بایست به هزینه های ناملموس توجه ویژه ای د اشت .چون در بیشتر مواقع این هزینه ها شناسایی و محاسبه نمی گردند .
4- اعضای کانال توزیع :
مشخص نماییم کدامیک از کانالهای توزیع محصول مقرون به صرفه هستند .
5- مشتریان :
مشتریان چه میزان به محصول ما نیاز دارند و این محصول چه سهمی از ذهن مشتریان را دارد .
فرمول کشسانی قیمت :
ماهیت Ep یک عدد منفی یا حداکثر 0 است که حالات زیر برایش متصور است :
ارزش | توصیف شرایط |
---|---|
![]() | Perfectly inelastic demand |
![]() | Inelastic or relatively inelastic demand |
![]() | Unit elastic, unit elasticity, unitary elasticity, or unitary elastic demand |
![]() | Elastic or relatively elastic demand |
![]() | Perfectly elastic demand |
1- اگر کشش قیمتی صفر باشد گفته می شود تقاضا کاملاً بی کشش است یعنی تقاضا هیچ حساسیتی نسبت به تغییرات قیمت ندارد.
2- اگر کشش قیمتی بین صفر و منفی یک باشد در آن صورت گفته می شود تقاضا کم کشش است به این معنا که اگر یک درصدقیمت افزایش یابد تقاضا کمتر از یک درصد کاهش می یابد.
3- اگر کشش برابر با منفی یک باشد گفته می شود تقاضا با کشش واحد است یعنی اگر قیمت یک درصد افزایش یابد تقاضا یک درصد کاهش می یابد.
4- اگر کشش کوچکتر از منفی یک باشد گفته می شود تقاضا با کشش است یعنی اگرقیمت یک درصد افزایش یابد تقاضا بیشتر از یک درصد کاهش می یابد.
5- اگر کشش منفی بی نهایت باشد در آن صورت گفته می شود تقاضا کاملاً با کشش است.
براساس داده های مسئله مطرح شده توسط آقای دکتر بهبودی و جایگذاری در فرمول با فرض در نظر گرفتن 1- برای Ep مقدار به دست آمده برای 5000 =P2 خواهد بود .
2000000=2 Q1=1000000, P2=? , P1 =10000 , Ep=-1 , Q
قیمت گذاری در رسانه ها :
قیمت گذاری در نشریه آسیا براساس مصوبه هایی که از سوی دولت اعلام می گردد و نیز قیمت جدی ترین رقیب می باشد .