Personal

Training

Personal

Training

بازاریابی رابطه

دستیابی به مشتریان وفادارتر ، درآمدهای شرکت را افزایش می دهد ولی وفادار سازی بیشتر مشتریان ، مستلزم صرف هزینه بیشتر است و نیز وفادار سازی در برخی حوزه ها منفعت بیشتری نسبت به دیگر حوزه ها دارد .نقطه بهینه این فرایند در کجاست .در زمینه ایجاد رابطه با مشتریان پنج سطح مختلف سرمایه گذاری وجود دارد .در این ماتریس ستون عمودی میزان مشتریان و یا توزیع کنندگان هستند و در ستون افقی میزان سود حاصل از این مشتریان .در این ماتریس نحوه عمل در قبال هرکدام از حالات و شیوه بازاریابی مختص به آن مشخص می گردد .


1- بازاریابی پایه : 

 فقط به فروش بیشتر کالا فکر می کنند  .همانطور که در شکل مشاهده می شود از این نوع بازاریابی می توان ، تاکید می گردد می توان در هنگامی که سود پایین و تعداد فروشندگان یا توزیع کنندگان زیاد می باشد ، استفاده نمود .


2-بازاریابی واکنشی : 

 به فروش کالا می پردازند ولی مشتریان را نیز تشویق می کنند اگر پرسش ، اظهار نظر ، شکایت و یا انتقادی دارند ، حتما شرکت تماس بگیرند .از این نوع بازاریابی می توان در خانه ها ی 2 و3 و6 استفاده نمود 


3- بازاریابی متعهد : 

بلافاصله بعد از فروش با مشتریان تماس می گیرند که دریابند آیا کالای خریداری شده توسط مشتریان مورد رضایت آنها هست و پیشنهاد های اصلاحی در زمینه کالا و یا خدمات  ویا هر گونه موارد عدم رضایت را مطلع گردند و همواره عملکرد خود را با استفاده از این پرسش ها بهبود می دهند .از این نوع بازاریابی می توان در خانه های 1، 5 و 7 استفاده نمود .


4- بازاریابی فعال :

در این نوع بازاریابی بعد از فروش کالا به مشتریان ، گاه و بیگاه و یا بر اساس مناسبت ها و یا ارائه محصول جدید به بازار با مشتریان سابق تماس می گیرند و درباره کارکرد محصولات خریداری شده و یا محصولات جدید صحبت می کنند .از این نوع بازاریابی در خانه های 4 و 8 می توان استفاده نمود .

5- بازاریابی مشارکتی :

برای دستیابی به راه هایی جهت کمک به مشتریان به منظور صرفه جویی بیشتر و یا افزایش کارایی ، همواره با مشتریان همکاری می کنند .از این نوع بازاریابی فقط و فقط باید در خانه 7 استفاده نمود .