Personal

Training

Personal

Training

داده های بازاریابی

داده های بازاریابی به 2 گروه تقسیم می شوند : 


1- داده های کیفی (Qualitative) : 

تفسیر و شرح حال را توصیف می نمایند 


2- داده های کمی (Quantitative) :

 آمار و ارقام هستند .


هرم شکل گیری داده ها و مراحل رشد داده از مرحله خبر تا مرحله تولید خرد همانند شکل زیر می باشد :


1- Data :

 هرگونه خبر ، اطلاع ، آگاهی و یا هرگونه پدیده ای که برای ما ارزش دانستن دارند .


2- Data string :

 تمیز و مرتب سازی داده ها بر اساس موضوعات مطروحه 


3- Information :

 یک آگاهی خاص در مورد یک موضوع خاص که باعث تحریک ذهن ما می شود و حساسیت ما را بر می انگیزد .


4- Knowledge

 اطلاعات مرحله قبل مورد استفاده قرار می گیرند و تولید دانش می نمایند .


5- Wisdom :

 با استفاده از دانش ، تولید خرد می نماییم ،درواقع با استفاده از دانش تصمیم گیری با خرد انجام می دهیم .


ذکر این نکته ضروریست که چون آنالیز در مرحله Knowledge  است بنابراین کلیه ماتریس های مورد بررسی در گذشته در خانه Knowledge  قرار می گیرند .


برای گردآوری اطلاعات از 3 روش و یا راه می توان اطلاعات را به دست آورد :

1- داده های درون سازمانی 

2-اطلاعات کتابخانه ای 

3- اطلاعات اکتشافی (داده های میدانی ) :

که از 2 طریق داده نامه و پرسشنامه به دست می آیند .


این نکته مهم را هیچ گاه نباید فراموش نماییم که گردآوری اطلاعات یک فرایند همیشگی و واجب برای هر سازمانی می باشد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.