Personal

Training

Personal

Training

تحلیل ماتریس Market -Product

تعیین استراتژی  بر اساس ماتریس بازار - محصول 


در محور افقی این ماتریس محصول و در محور عمودی بازار مورد توجه قرار گرفته است .


1- Market  penetration 

استراتژی رسوخ در بازار : این استراتژی تا جایی ادامه دارد که وارد  رقابت حاد با رقبا نشویم .در این استراتژی می بایست مقدار          Sales Opportunity  به صورت واقعی و به دور از توهم محاسبه گردد .

در کسب و کار ما 2 نوع رقیب داریم :

1- رقبای رهبر       2- رقبای میانی 

اگر توان رقابت با رقبای رهبر را نداریم به هیچ وجه نباید با آنها وارد رقابت شویم .زیرا رقبای رهبر با توجه به امکانات مالی و تکنولوژی که در اختیار دارند با بازی با قیمت محصولات ، ما را وارد بازی می نمایند که درنهایت بازنده آن خواهیم بود .


2- Market Development 

استراتژی توسعه بازار : در این ناحیه می بایست به بازار هایی برویم که رقبای رهبر در آن سهم زیادی ندارند و یا برای رقبای رهبر ارزش چندانی ندارند .این کار باعث ایجاد یک چرخه مالی مطمئن با استفاده از سرمایه خودمان ، خواهد شد .دراین ناحیه می بایست وارد رقابت با رقبای محلی شویم و سهم ضعیف ترین رقبا را مورد هدف قرار دهیم .فرایند 1و 2 را تا جایی ادامه می دهیم که به Market Basis برسیم .


Market Basis : یک بازار قابل دسترس  است که به ما امکان گسترش بازارهای هدف را گسترش دهیم .اندازه Market Basis  می بایست حداکثر 80% بازارهای هدف ( حداکثر 80% مشتریان هدفی که در برنامه واقعی فروش باشند ) باشند .بدین ترتیب می توانیم سهمی مقبول به دست آوریم .


3- Product Development 

استراتژی توسعه محصول : با این استراتژی می توان محصولات جدید را روانه بازار نمود ولی این مسئله را می بایست مورد توجه قرار دارد که  در ابتدای ورود محصول جدید به بازار،مقدار ارائه اولیه  به بازار  محصول جدید حداکثر 20% اندازه Market Basis باشد .


4-  Diversification 

استراتژی محصول جدید در بازارهای جدید: دراین استراتژی  برای ورود به بازارهای جدید با محصولات جدید و رقابت با رقبا می بایست محصولات با نوآوری به بازار ارائه داد که دارای مزیت باشد .


توجه داشته باشیم که در بازارهایی که به اشباع رسیده ایم می بایست از طریق ایجاد SBU  های جدید به بازارهای جدید وارد شده و به کسب و کار تنوع ببخشیم .


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.