Personal

Training

Personal

Training

نحوه ورود به بازار یک محصول

برای ورود یک محصول ( خدمات یا برند ) به بازار باید به نکات زیر توجه داشت : 

1- این کار یک فرایند است بنابراین نمی بایست برای هر محصولی به یک شکل عمل نماییم و ممکن است الزامات ورود یک محصول به بازار با محصولی دیگر متفاوت و یا یکی باشد .

2- این کار فرایندی مبتنی بر زمان است و می بایست در یک پروسه زمانی انجام پذیرد و به صورت خلق الساعه و ناگهانی نمی توان این فرایند را انجام داد .

3- این فرایند (ورود محصول به بازار ) پرهزینه ترین بخش یک محصول در چرخه عمرش می باشد .

4- این فرایند را باید به صورت مستمر انجام داد .

5- این فر ایند را می بایست به عنوان یک پروژه نگاه نمود .

توجه به این نکته ضروری است که 85% محصولات در این مرحله با شکست روبرو می شوند .


استراتژی های ورود به بازار : 


4 نوع استراتژی بر اساس میزان قیمت و تبلیغات  جهت ورود محصولات به بازار وجود دارد  ( محور افقی میزان تبلیغات و محور عمودی میزان قیمت ) 

1- تبلیغات کم ، قیمت کم  استراتژی چراغ خاموش 

2- تبلیغات کم ، قیمت زیاد . برند های لوکس با این استراتژی محصولات خود را وارد بازار می نمایند .

3- تبلیغات بالا ، قیمت کم . با این استراتژی سهم رقبا را به دست می آوریم .

4- تبلیغات بالا ، قیمت بالا . با این استراتژی مشتریان را ترغیب به خرید می نماییم .این استراتژی مخصوص رهبران محصول می باشد با این روش به سایر رقبا اجازه به دست آوردن سهم از بازار را نمی دهیم ولی اگر غفلتی انجام دهند مابقی رقبا سهم آنها را به دست می آوردند .



چرخه عمر محصول یا PLC  product /service life cycle : 


همه محصولات چرخه عمری مشابه شکل فوق دارند که عبارتند از :

1- ورود به بازار یا معرفی به بازار  Introduction :

در این مرحله مخاطبان محصول پیشگامان هستند اندازه بازار و فروش کم است و رقابتی وجود ندارد .تمرکز مدیر فروش برروی توسعه یاافزایش ادراک مخاطبان از محصول می باشد  و تمرکز طراحی می بایست برروی رفع ایرادات باشد .

 2- رشد Growth :

در این مرحله مخاطبان محصول پیروان هستند .اندازه بازار و فروش در حال افزایش می باشد .رقابت شروع  می شود .تمرکز مدیر فروش می بایست برروی افزایش سهم بازار است و تمرکز طراحی افزایش نسخه هایی از محصول با واریانسهای مختلف .

3- بلوغ Maturity : 

مخاطبان در این مرحله دیرباوران هستند .اندازه بازار بزرگ و فروش به حالت پایداری رسیده رقابت بالاست .تمرکز مدیر فروش می بایست برروی وفادار سازی مشتری و خرید مجدد باشد و تمرکز طراحی بر پشتیبانی از محصولات .

4- زوال Decline :

در این مرحله مخاطبان محصول مرده خور ها می باشند .اندازه بازار و فروش و رقابت  کم شده است .تمرکز مدیر فروش و مدیر  تحقیق و توسعه می بایست بر تحول ونوآوری و طراحی و تولید محصول جدید باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.